فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

استرداد هدایای نامزدی | شرایط پس گرفتن هدایای نامزدی

استرداد هدایای نامزدی

نوشته پیش رو در خصوص استرداد هدایای نامزدی و شرایط پس گرفتن هدایای نامزدی برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. ماهیت حقوقى هدایاى قبل از عقد نکاح با هدایاى پس ازعقد که از طرف زوجین و یا بستگان به آنها داده مى شود تا حدودى متفاوت است در این نوشته به بیان خلاصه اى در باب استرداد هدایای نامزدی قبل از ازدواج و هدایاى پس از ازدواج می پردازیم. 

  به گفته وکیل خانواده قانونگذار در مواد ۱۰۳۷و۱۰۳۸قانون مدنی به ترتیب چنین بیان کرده است که "هریک از نامزدها می تواند درصورت به هم خوردن وصلت منظور هدایای که به طرف دیگر یا به ابوین او برای وصلت منظور داده است مطالبه کند. اگر عین هدایا موجود نباشد، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می شود مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف سند باشد. مفاد ماده قبل، از حیث رجوع به قیمت در موردی که وصلت منظور در اثر فوت یکی از نامزدها به هم بخورد را محسوس نخواهد بود".

مواد مذکور در خصوص استرداد هدایای نامزدی صرفا مختص دوران نامزدی است و نه دوران عقد. بر طبق قانون هر یک از نامزد ها می تواند اگر نامزدی به هم بخورد و منجر به وصلت نشود، هدیه یا هدایایی را که بین طرفین رد و بدل شده را مسترد نماید و اگر بخشی از هدایا موجود نباشد قیمت آن ها پرداخت می شود. بنابراین هدایای نامزدی یا از روی عادت قابل نگهداری هستند، که می‌توان عین یا قیمت آن را پس گرفت مانند لباس، پارچه و جواهرات و غیره، یا وسایل مصرف‌شدنی و غیرقابل نگهداری هستند مانند گل و شیرینی که قابل استرداد نمی باشند. اگر نامزدی در اثر فوت یکی از طرفین بر هم خورد، طرف مقابل نمی‌تواند هدایا را پس بگیرد و امکان پس گرفتن هدایای نامزدی در این مورد وجود ندارد. جهت اطلاعات بیشتر بر روی استرداد هدایای نامزدی کلیک نمائید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.