فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

تامین دلیل | نحوه درخواست تامین دلیل | تامین دلیل فوری

نوشته پیش رو در خصوص تامین دلیل و نحوه درخواست تامین دلیل برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. تامین دلیل یعنی حفظ و تهیه کردن‏ یا در جای امن گذاشتن دلیل است. دلیل عبارت از امری است که اصحاب دعوی برای اثبات یا دفاع از دعوی به آن استناد می‌نمایند. منظور از تأمین دلیل این است که شما دلائل و مدارکی دارید که ممکن است در آینده دسترسی به آنها مشکل شود و یا دسترسی به آن‌ها بطور کلی از بین برود می‌توانید از دادگاه تامین آن‌ها را بخواهد. 

 
 تامین دلیل


 به گفته وکیل ملکی هرچند تامین دلیل برای حفظ دلایل است و اینکه تا چه حدی قاطع دعوی باشد، بستگی به نظر قاضی رسیدگی کننده خواهد داشت. مطابق ماده ۱۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی « در مواردی که اشخاص ذی‌نفع احتمال دهند که در آینده استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر یا دفا‌تر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یا متعسر خواهد شد، می‌توانند از دادگاه درخواست تامین آنها را بنماید .


  تأمین دلیل به معنی حقانیت، تأمین کننده دلیل نبوده و تنها برای حفظ آن است و تشخیص درجه ارزش ان در موارد استفاده با دادگاه می باشد. در مواردی که تأمین دلیل مستلزم کسب نظر افراد متخصص باشد قرار کارشناسی نیز صادر خواهد شد و در مواقعی که اجرای آن فوری به نظر برسد، شورا می تواند قبل یا همزمان با اخطار به خوانده اقدام به تأمین دلیل کند. ممکن است خوانده برای خواهان ناشناس و نامعلوم باشد، در این گونه موارد بدون معرفی خوانده تقاضای دلیل می شود. جهت اطلاعات بیشتر بر روی تامین دلیل کلیک نمائید.                                                                                                                                     
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.