فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر | مطالبه مهریه از ضامن

 شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر


نوشته پیش رو در خصوص شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر و نحوه مطالبه مهریه از ضامن جهت آشنایی شما عزیزان تحریر گردیده است. در این مقاله به بررسی و ابعاد حقوقی شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر و نحوه مطالبه مهریه از ضامن را به صورت اجمال خدمت مخاطبان محترم ارائه می‌نماییم.مهریه مالی است که زوج در هنگام ازدواج به زوجه پرداخت یا متعهد به پرداختن آن می‌شود و در عقد نامه به صورت کتبی درج و ثبت شده و زوج ذیل آن را امضا می‌نماید. از نظر قانونی؛ مهریه تکلیفی است که شوهر زوجه تعهد نموده و طبعا پدر شوهر زوجه مسئولیت قانونی نسبت به پرداخت آن ندارد. بنابراین مهریه حق شرعی و قانونی زن و طلبی ممتاز است که بر عهده شوهر می‌باشد و تنها در شرایطی که پدر شوهر تعهد و ضمانت پرداخت مهریه را در عقد نامه درج کرده باشد؛ زوجه می تواند از پدر شوهر مهریه خود را مطالبه نماید. 

ادامه مطلب ...

استرداد هدایای نامزدی | شرایط پس گرفتن هدایای نامزدی

استرداد هدایای نامزدی

نوشته پیش رو در خصوص استرداد هدایای نامزدی و شرایط پس گرفتن هدایای نامزدی برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. ماهیت حقوقى هدایاى قبل از عقد نکاح با هدایاى پس ازعقد که از طرف زوجین و یا بستگان به آنها داده مى شود تا حدودى متفاوت است در این نوشته به بیان خلاصه اى در باب استرداد هدایای نامزدی قبل از ازدواج و هدایاى پس از ازدواج می پردازیم. 

ادامه مطلب ...

عناصر تشکیل دهنده جرم نشر اکاذیب | شرایط تحقق جرم نشر اکاذیب

عناصر تشکیل دهنده جرم نشر اکاذیب

نوشته پیش رو توسط وکیل کیفری در خصوص عناصر تشکیل دهنده جرم نشر اکاذیب و شرایط تحقق جرم نشر اکاذیب جهت آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. عناصرتشکیل دهنده جرم نشر اکاذیب همچون دیگر جرائم به سه دسته عنصر قانونی جرم نشر اکاذیب، عنصر مادی جرم نشر اکاذیب، عنصرمعنوی جرم نشر اکاذیب تقسیم می گردد. 

ادامه مطلب ...

جرم نشر اکاذیب | مجازات نشر اکاذیب | اثبات جرم نشر اکاذیب

جرم نشر اکاذیب

جرم نشر اکاذیب به معنای انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی است. به موجب ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی اظهار کند یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا خیر، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود.» 

ادامه مطلب ...