فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

توقیف اموال برای مهریه | توقیف ماشین | توقیف منزل مسکونی

 

 توقیف اموال برای مهریه


 به گفته وکیل خانواده در وضعیتی که علیرغم طرح دعوای حقوقی علیه زوج، زوج از پرداخت مهریه خودداری کند، قانون ضمانت‌ اجراها و راهکارهای خاصی را در این زمینه پیش‌بینی کرده است. در توقیف اموال برای مهریه، هم میتوان از طریق دادگاه و هم از طریق ثبت اقدام کرد. برای ثبت دادخواست از طریق دادگاه، لازم است که زوجه به دادگاه خانواده مراجعه نماید و مهریه خود را مطالبه کند در مطالبه از طریق دادگاه لازم است که زوجه با ارایه دادخواست حقوقی مهریه خود، توقیف اموال برای مهریه همسرش را نیز از دادگاه تقاضا کند.

در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه می تواند با استعلام از مراجعی که ممکن است اطلاعاتی از اموال قابل توقیف زوج را داشته باشند نسبت به توقیف آن اقدام کند، از قبیل پلیس راهور، اداره ثبت اسناد واملاک کشور، سازمان بورس و بانک مرکزی.


توقیف اموال برای مهریه از طریق دادگاه


در این روش، زوجه یا وکیل او، میتوانند همزمان با دادخواست مطالبه مهریه یا قبل از دادخواست مهریه با دادن دادخواست تامین خواسته از طریق دفاتر خدمات قضایی درخواست توقیف اموال برای مهریه را به صورت اجرا قبل از ابلاغ کند. پس از ثبت دادخواست تامین خواسته، بلافاصله باید بررسی کرد که دادخواست به کدام شعبه دادگاه ارجاع شده است تا در اولین فرصت به شعبه مراجعه شود و با ارائه لیست اموال دستور توقیف را از قاضی شعبه بخواهیم.

پس از توقیف اموال باید توجه داشت که ظرف مدت ۱۰روز پس از صدور قرار تامین خواسته از سوی دادگاه، باید دادخواست مطالبه مهریه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت رسد، در غیر این صورت شوهر می تواند با مراجعه به شعبه تقاضای رفع توقیف نماید.

دادخواست مطالبه مهریه، مستلزم پرداخت سه و نیم در صد از قیمت روز سکه های مطالبه شده به عنوان هزینه دادرسی است مگر این که اعسار از پرداخت هزینه دادرسی هم تقاضا شده باشد و دادگاه بپذیرد. جهت اطلاعات بیشتر بر روی توقیف اموال برای مهریه کلیک نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.