فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

ترک انفاق | نحوه شکایت کیفری ترک انفاق | مجازات ترک انفاق

ترک انفاق :

نوشته پیش رو که توسط وکیل کیفری تنظیم شده است به بررسی مسئله جرم ترک انفاق، نحوه شکایت ترک انفاق، ارکان جرم ترک انفاق و نمونه شکواییه کیفری ترک انفاق برای آشنایی شما عزیزان تشریح خواهد شد .عدم پرداخت نفقه زوجه علاوه بر ضمانت اجرای حقوقی، دارای ضمانت اجرای کیفری نیز می باشد و قانونگذار جهت تضمین اجرای حق و تکلیف زوجه به ترک انفاق وصف جزائی بخشیده است و عدم پرداخت نفقه زوجه را مطابق ماده 53 قانون حمایت خانواده قابل مجازات دانسته است.تعریف نفقه : نفقه از نظر لغوی به معنی بخشش و صرف کردن است و در تعریف حقوقی عبارتست از صرف هزینه، خوراک، پوشاک، مسکن و اساس خانه و غیره است.بنابراین نفقه در اصطلاح حقوقی تامین ضروریات همسر و اقارب واجب النفقه است.

  ارکان جرم ترک انفاق :

1- عنصر قانونی جرم ترک انفاق: بدین معنی است که فعل یا ترک فعلی که رخ داده است در قوانین جرم انگاری شده باشد و قانون برای آن مجازات مقرر کرده باشد که این امر بر گرفته از اصل قانونی بودن جرم و مجازات است.

عنصر قانونی جرم ترک انفاق در ماده 53 قانون حمایت خانواده تصریح گردیده است مطابق ماده 53"هر کس با داشتن استطاعت مالی, نفقه زن خود را در صورت تمکین به او ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع نماید به حبس تعزیری درجه 6 (6ماه الی 2 سال) محکوم می شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می شود. جهت اطلاعات بیشتر بر روی ترک انفاق کلیک نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.