فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین زن چیست | تمکین زوجه

تمکین چیست ؟


تمکین عبارتست از اطاعت کردن زوجه در انجام وظایف زناشویی و سکونت در منزل مشترک و حسن معاشرت در تشیید مبانی خانواده و در اصطلاح حقوقی تمکین اعم است از عام و خاص. تمکین در معنای عام یعنی اطاعت کردن زن از شوهر در زندگی مشترک و در معنای خاص ناظر به روابط زناشویی می باشد.

 


ضمانت اجرایی عدم تمکین زن چیست؟

 به گفته وکیل خانواده موضوع اصلی این نوشته این است که اگر زوجه نسبت به وظایف قانونی خود امتناع  نماید چه ضمانت اجرایی برای این تخلف متصور است ؟


1 - عدم استحقاق نفقه : مطابق ماده ( 1108 ) قانون مدنی شرط ضمانت اجرایی موثر برای تخلف زوجه در قبال زوج ، عدم استحقاق وی نسبت به پرداخت نفقه عنوان شده است . این ماده مقرر می دارد " چنانچه زوجه از وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود " . البته باید دانست در مواردی که زوجه در عدم تمکین عذر موجه دارد استحقاق نفقه را از دست نمی دهد . این موارد استفاده از حق حبس ، بیماری واگیردار شوهر ، بیماری زوجه خصوصا در ایام وضع حمل ، اختیار مسکن جداگانه بنا به حکم دادگاه در صورت اثبات خوف ضرر مالی و یا جانی و یا آبرویی برای زوجه و درسفر بودن و غیره می باشد. جهت اطلاعات بیشتر بر روی تمکین کلیک نمایید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.