فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

اجرت المثل | نحوه مطالبه اجرت المثل زن چگونه است ؟

اجرت المثل :

اجرت المثل یکی از حقوق مالی زوجه  می باشد. اجرت المثل به کارهایی گفته می شود که زن در خانه ی شوهر انجام می دهد اما موظف به انجام آن نیست. بر اساس یک مبنای کلی عمل انسان محترم و مستحق اجرت است و کسی که کاری را انجام می دهد مستحق اجرت است مگر اینکه قصد تبرع داشته باشد. موضوع نوشته پیش رو، بهره مندی زوج از نیروی کار زوجه در ایام زندگی زناشویی است و کار نیز نوعی مال است که دارای ارزش مالی بوده و قابل مبادله با پول است لذا استیفا از کار دیگری مستحق اجرت المثل است.

تعریف حقوقی اجرت المثل : در تعریف حقوقی آن می توان گفت که " اگر کسی از ما یا کار دیگری منتفع شود و عین مال باقی باشد و برای مدتی که منتفع شده بین طرفین مال اجاره ای معین نشده باشد آنچه بابت اجرت منافع استیفا شده باید به صاحب مال مذبور بدهد، اجرت المثل نامیده می شود.

  شرایط دریافت اجرت المثل چیست ؟

به گفته وکیل خانواده اثبات انجام کار های خانه داری توسط زوجه با قصد عدم تبرع مطابق بند الف تبصره 6 ماده واحده قانون اصلاح مقررات طلاق " چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا بر عهده وی نبوده به دستور زوج و با قصد عدم تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم نماید " پس دادگاه دو موضوع را برای تعیین آن باید احراز کند  :

اولا: اثبات اینکه زوجه به دستور زوج کارهایی که شرعا به عهده وی نبوده انجام داده است .

ثانیا : زوجه در انجام کارهای خانه داری قصد تبرع نداشته است .

و از آنجا که زوجه در مطالبه آن مدعی است و مطابق قاعده " البینة علی المدعی " بار اثبات بر دوش مدعی است لذا زوجه باید صدور دستور از ناحیه زوج جهت انجام کارهای خانه و همچنین دادگاه را متقاعد سازد که قصد تبرع به زوج را نداشته است .تعیین میزان آن با اثبات دو امر بالا ، با توجه به کارهای انجام گرفته توسط زوجه و سنوات زندگی مشترک صورت می گیرد و دادگاه می تواند در تعیین آن از نظر کارشناس بهره جوید.

لذا در خصوص مبنای اجرت المثل می توان گفت قواعد مسلم حقوقی از جمله منع دارا شدن غیر عادلانه، هیچ کاری بدون اجرت نمی ماند و فرض عدم تبرع همگی دلیلی بر لزوم قرار دادن اجرتی بابت کار زوجه بوده تا بدین وسیله ازغیرعادلانه شدن روابط مالی زوجین جلوگیری به عمل آید. جهت اطلاعات بیشتر بر روی اجرت المثل کلیک نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.