فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

مهریه | انواع مهریه | مهریه عندالمطالبه | مهریه عندالاستطاعه

مهریه چیست ؟

 مهریه ( به فتح میم ) کلمه ای است عربی که در فارسی به آن ” کابین ” می گویند . همچنین به جای مهریه از لغات ” صداق ” ، ” نحله ” ، ” فریضه ” نیز استفاده می شود .مهریه مالی است که هنگام نکاح مرد ملزم و متعهد میشود که به همسر خود بپردازدکه میتواند وجه رایج کشور سکه یا اموال غیر منقول مانند اپارتمان یا زمین باشد و زوجه به محض وقوع عقد مالک مهریه می شود و میتواند هر زمانی نسبت به مطالبه آن اقدام نمایدو مطالبه آن هم از طریق دادگاه و هم از طریق اجرای ثبت امکانپذیر است. مهریه به عنوان یکی از آثار نکاح و در راستای تحکیم بنیان خانواده و اثبات علاقه زوج ، تداوم زندگی خانوادگی تشریع گردیده است.  

انواع مهریه در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران :

به گفته وکیل خانواده انواع مهریه به شرح ذیل است :

۱ – مهر المسمی : مهریه ای است که میزان آن به هنگام عقد نکاح تعیین می شود و در سند ازدواج مقدار  آن تصریح گردیده است که در اصطلاح مهرالمسمی نامیده می شود این نوع مهر از نظر میزان هیچگونه محدودیتی ندارد و زوجین به هر اندازه که تمایل داشته باشند میتوانند نسبت به  آن توافق کنند و پس از توافق زوج ملزم به پرداخت آن خواهد شد. مهرالمسمی ممکن است عین معین مانند خانه ، زمین یا منفعت باشد مانند منافع ملک و سرقفلی.

۲ – مهر المتعه : زمانی زن مستحق مهرالمتعه است که زوجین در هنگام نکاح میزان آن را ذکر نکرده باشد در صورتی که مرد اقدام به طلاق زن قبل از نزدیکی و قبل از تعیین مهر بنماید مهرالمتعه به زن تعلق می گیرد و میزان آن با توجه به وضعیت و دارایی مرد از حیث غنا و فقر در نظر گرفته می شود.

۳ – مهرالمثل : مهری است که در ضمن عقد به آن توافق نشده است یا میزان آن تعیین شده ولی به جهاتی  باطل باشد ، مانند اینکه ملک تعیین شده مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد . در این صورت زمانی مهرالمثل به زن تعلق می گیرد که بعد از عقد و پس از نزدیکی باشد و نزدیکی شرط اسقرار مهرالمثل است که میزان آن با توجه به وضعیت زن و شرایط و اوضاع و احوال و امثال اینها معین می شود. در تعیین مهر المثل ویژگی اخلاقی خانوادگی و ارزشهای علمی از نظر داشتن مدارک علمی و هنری یا معیارهای جسمانی  و آنچه که در عرف محل مایه افزایش و کاهش مهریه است. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه بر روی مهریه کلیک نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.