فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

انجام کلیه امور حقوقی کیفری و خانواده

حضانت فرزند | حضانت دختر و پسر | موانع حضانت در قانون ایران

حضانت فرزند :

 حضانت فرزند از اساسی ترین امور مرتبط با طفل است و شامل هر گونه عملی است که لازمه ادامه حیات طفل و پرورش جسم و تکامل روح باشد همچنین حضات فرزند را به معنی ولایت بر صغیر و مجنون  میدانند و منظور تربیت و نگهداری آنها بر اساس مصلحت طفل می باشد. د ر قوانین مدنی و قانون حمایت از خانواده کلمه حضانت تعریف نشده است ولی از مفاد قوانین چنین بر می آید که حضانت به معنی نگهداری و تربیت اطفال است و به کار بردن وسایل لازم برای بقاء و رشد و نمو و بهداشت روحی و جسمی طفل مانند تهیه لباس و شستشو و مراقبت بهداشتی و غیره در نظر گرفته شده است ( نظر دکتر صفایی و امامی (.

  به گفته وکیل خانواده هیچ یک از والدین نمی توانند حق اولویت خود را در حضانت اسقاط یا به دیگری واگذار نمایند و تکلیف حضانت برای پدر یا مادر قائم به شخص آنهاست بنابر این در صورت انحلال نکاح بین پدر و مادر در اثر فسخ یا طلاق هیچ یک از پدر و مادر نمی توانند تکلیف خود را به دیگری واگذار نمایند ( ماده 1169 قانون مدنی ). البته در رویه قضائی دادگاه ها بر خلاف آن عمل می کنند و بسیار دیده می شود که مادر مهریه خود را در قبال حضانت فرزند به همسرش می بخشد.

حضانت فرزند حق و تکلیف است به جهت اینکه هدف از ایجاد آن حفظ حقوق عمومی و رعایت مصلحت کودک است و مطابق ماده 1137 قانون مدنی هیچ از یک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده آنهاست از نگهداری آن امتناع نمایند.در صورت امتناع یکی از ابوین حاکم باید به تقاضای دیگری یا به تقاضای قیم یا یکی از اقربا و یا به تقاضای مدعی العموم ، نگهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده اوست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا موثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هر گاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تأمین کند. جهت اطاعات بیشتر بر روی حضانت فرزند کلیک نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.